Regissör bakom Filmpool Nords samproduktioner prisas
Årets Mai Zetterling-stipendiat är filmregissören Patrik Eklund, senast aktuell med TV-serien Revansch och kortfilmen Finito i SVT-satsningen ”2121”. Stipendiet innefattar 200 000 kr och har delats ut sedan 2006. Stipendiet ska ges till ”en filmregissör med hög konstnärlig kvalitet som vidgar gränserna för kort- eller dokumentärfilm” och beslutet fattas av arbetsgruppen för teater och film hos Konstnärsnämnden.
Regissören och manusförfattaren Patrik Eklund fick stor uppmärksamhet när han vann pris i Cannes 2009 med kortfilmen Slitage, och har därefter gjort ett flertal kortfilmer som visats på bio och TV samt haft framgångar på festivaler. Kortfilmen Istället för Abrakadabra blev Oscars-nominerad 2010. Han deltog i Bergman-satsningen Bergman Revisted 2018 med filmen Infektionen, som är en av hans filmer vars personliga estetik känns igen, och som ligger mellan komik och tragik. Flera filmer bärs ofta fram av återkommande skådespelare som Anki Larsson och Jakob Nordensson. Nu är Patrik Eklund aktuell med ett nytt filmprojekt som har premiär under 2022.
Patrik Eklund tilldelades Mai Zetterling-stipendiet 14 mars av Astrid Assefa, ordförande för Konstnärsnämndens arbetsgrupp för teater och film.
Motivering
“Med envishet och en imponerande produktivitet har han konsekvent utforskat det korta filmformatet och skapat sitt alldeles egna signum någonstans mellan Lars Molin och Steven Spielberg. Hans filmer tycks sprungna ur leken, med plats för udda perspektiv, vardagsfilosofi och inte minst färgstarka karaktärer – såsom indie-trollkarlen som misslyckas med svärdtricket på sin mamma, ingenjören som med sodastream-teknik styr undan klimatkatastrofen, den bittra ex-badmintonspelaren som aldrig glömmer SM-finalen 1983 och den överentusiastiska forskaren som så gärna vill hitta Jesus kranium. En värld där skruvad surrealism vill samsas med dramatisk svärta. Med sin visuella stilsäkerhet, humoristiska precision och stora kärlek till filmmediet lyfter han fram den korta fiktionen i vårsolen. ”Chimay!” och hatten av för ett befriande och formstarkt konstnärskap!”
Om stipendiaten
Patrik Eklund, född 1978 i Arvidsjaur, bosatt i Stockholm, är en svensk filmregissör och manusförfattare. Eklunds filmer har uppmärksammats och prisats vid kortfilmsfestivaler runt om i världen. Kortfilmen Istället för Abrakadabra (2008) blev nominerad till en Oscar för bästa kortfilm, den hade premiär på Göteborgs filmfestival 2008, där den vann kortfilmspriset Startsladden (1 miljon kr), samt hederspriset Publikens val. Även hans kortfilm Slitage blev framgångsrik och vann kritikerveckans pris i Cannes år 2009. På senare år har han producerat en mängd kortfilmer som fått gott mottagande på festivaler och visats i bl. a SVT. Nu ligger tre av hans kortfilmer på Svt Play.
Kortfilmer i urval
2007 – Situation Frank
2008 – Istället för Abrakadabra
2009 – Slitage
2010 – Den ryska dörren
2012 – Flimmer
2013 – Syndromeda
2015 – Of Biblical Proportions
2018 – Infektionen (SVT Play )
2019 – Revansch, tv-serie (SVT Play )
2021 – Finito (SVT Play )
2002 startade Eklund egna produktionsbolaget FrameStation
Tidigare Mai Zetterling-stipendiater
Ellen Fiske, 2021
Niki Lindroth von Bahr, 2020
Marcus Lindeen, 2019
Jonas Odell, 2018
Ahang Bashi, 2017
Linda Västrik, 2016
Måns Månsson, 2015
Ester Martin Bergsmark, 2014
Mia Engberg, 2013
Erik Gandini, 2012
David Aronowitch och Hanna Heilborn, 2011
Karin Westerlund, 2010
Nahid Persson, 2009
Inget stipendium delades ut 2008
Ola Simonsson och Johannes Stjärne Nilsson, 2007
Lena Einhorn, 2006
Om filmregissören Mai Zetterling
I början av 1960-talet, när Mai Zetterling började göra långfilm, var hon en av världens få kvinnliga regissörer. Som då redan hyllad filmstjärna valde hon att ställa sig bakom kameran för att berätta om äktenskapets förtryck och mänsklig frigörelse. Långfilmsdebuten Älskande par väckte stor uppmärksamhet i Cannes där den blev nominerad till Guldpalmen, och hennes filmer var ofta långt före sin tid i både tematik och form vilket resulterade i att hon fick utstå mycket kritik. Flera av hennes filmer hyllades dock på filmfestivaler, en av hennes sista filmer Amorosa – om Agnes von Krusenstierna – var Sveriges bidrag till Venedigs filmfestival 1986.