Möt Filmpool Nords nya konsulent
I februari börjar Erik Norberg på Filmpool Nord som filmkonsulent för långfilm och tv-serier.
– Det känns helt fantastiskt att få bli en del av det här teamet som arbetar för att utveckla filmen i Norrbotten, säger han.
Manusförfattaren från Kiruna har bland annat skrivit manus till Populärmusik från Vittula (2004), Den svavelgula himlen (2021) och Den ryska dörren (2010). I skrivande stund jobbar Erik Norberg med manuset till en film samt tv-serie om författaren Märta och Henrik Tikkanens stormiga äktenskap. 1 februari kliver han in i rollen som ny konsulent för långfilm och tv-serier.
– Det här är ett jobb som jag tror passar mig perfekt! Jag har precis de intressen och de kompetenser som behövs för det här jobbet. Dels har jag ägnat mig åt att skapa berättelser och jobbat med dramaturgi i 25 år, ofta för scenen men också en hel del för film och tv. Sen har jag också stora kunskaper om Norrbotten och den utveckling som pågår här. Hur ofta ramlar det ner ett jobb som passar så bra?
– Erik har lång erfarenhet och dessutom är han väl förankrad i Norrbotten vilket såklart är en stor fördel. Det är med andra ord en väldigt bra matchning med de kompetenser som vi behöver på Filmpool Nord. Vi är väldigt glada över att Erik kompletterar oss till våren, nu kan vi till exempel planera för manuskurser för norrbottningar i egen regi, säger Sandra Warg, vd på Filmpool Nord.
Genom åren har Erik gjort över 50 professionella produktioner vad gäller manus, sångtexter och musik för scenpjäser, musikaler, TV-serier, film, radio och konserter. Filmer har skapats och pjäser har uppförts på nästan alla svenska teatrar och runtom i Norden. Hans senaste verk i Luleå var pjäsen Nybergs mekaniska verkstad som sattes upp på Norrbottensteatern 2019. Erik beskriver sig som en nyfiken och öppen person som älskar goda berättelser.
– Jag har alltid sökt upp historier och intresserat mig för hur de fungerar, hur får jag berättelsen att rulla och röra sig framåt? Det kittlar mig, att titta under huven på historierna och försöka förstå vad det är som fungerar, eller inte fungerar för den delen. Det är det som har dragit mig till både scenen och filmen.
1994-1997 utbildade sig Erik i teaterdramatik/-dramaturgi vid Dramatiska Institutet, numera kallat, Stockholms konstnärliga högskola. En plats han återvänt till då han under våren även kommer att hålla en kurs i dramatisering. Med kontakter i branschen samt Eriks kompetens har norrbottningarna mycket att se fram emot.
– Jag har hållit i många utbildningar och sysslat med manuscoaching. Jag vill gärna bidra med den kunskapen till de filmskapare som finns i regionen, genom workshops och kurser med mera. Jag ser fram emot att träffa länets filmskapare och fortsätta bygga kontakterna.