Vi minns Jonas Selberg Augustsén
Texten kommer från Svenska Filminstitutet
När sommaren var som vackrast mottog många med stor bestörtning det tunga beskedet om Jonas Selberg Augustséns bortgång. En regissör med en enastående och djupt originell skaparkraft rycktes från oss alldeles för tidigt. Vi har bett några av hans nära kollegor att minnas hans gärning.
Första gången många hörde talas om Jonas Selberg Augustsén var i samband med hans första långfilm, Trädälskaren, från 2008. Det var en dokumentärfilm av aldrig tidigare skådat slag som visar hur Jonas bygger ett hus 14 meter upp i ett träd. Allt medan trädkojan byggs samtalar han om existentiella ting och framför allt kärleken till träden. När den unika trädkojan i Harads i Norrbotten väl stod klar och filmen hade haft premiär började den hyras ut. Det blev en omedelbar succé och fler trädhus-hotell designade av Skandinaviens främsta arkitekter uppfördes och har blivit populära hotell där många världsstjärnor bott.
Jonas Selberg Augustséns filmer rönte stor uppmärksamhet inte minst på utländska festivaler. Kortfilmen Höstmannen från 2010 tävlade på ett dussintal festivaler och vann i Melbourne, Warszawa, Locarno, Tallinn och Göteborg. Filmen Sophelikoptern (2016), med dialog på romani, fick en Guldbagge för Bästa originalmusik och nominerades till ytterligare tre, bland annat Bästa film.
Jonas Selberg Augustsén föddes 1974 i Boden och utbildade sig på Filmhögskolan i Göteborg.
En som såg hans unika kvaliteter mycket tidigt var producenten Freddy Olsson:
”Jag träffade Jonas Selberg Augustsén första gången när han var filmstudent i Göteborg och jag engagerade mig i hans examensfilm. Det var mer än en film, det var ett massivt byggprojekt, byggandet av en trädkoja vid Luleälven uppe i norra Sverige. Han dokumenterade processen men pratade också om de ekologiska och filosofiska aspekterna i Trädälskaren. Detta var början på ett långvarigt samarbete. Jonas flyttade också in till mig ett tag när han flyttade från Göteborg till Stockholm. Vi delade kontor i många år och under den tiden gjorde vi ett par kortfilmer som jag är väldigt stolt över.
Jonas hade en bakgrund som snickare. Hans praktiska färdigheter var mycket användbara under filminspelningarna. Han var uppe klockan tre varje morgon, långt före alla andra. Tog bilen till inspelningsplatsen och tog bort några träd som kanske kunde störa bilden.
Efter en lång period i Stockholm flyttade han tillbaka till sin hemmaplan Norrbotten. Han hittade ett hus i Luleå inte särskilt långt från där han föddes.
Det är väldigt tråkigt att Jonas, som precis fyllt 50, inte längre är med oss. Han hade så mycket mer att ge både som konstnär och som människa.”
Andreas Emanuelsson, producent:
”Jonas var en fantastisk berättare med en unik förmåga att blanda sin lågmälda humor med djupaste allvar. Varje scen berättad i flera lager, ofta om den lilla människans kamp i stort och smått. Han hade så mycket mer att ge. De fantastiska manusen han skrivit och ville förvekliga. Inte minst den femte och avslutande delen i minoritetskvintetten, där varje film gjordes på ett av Sveriges officiella minoritetsspråk. Den på jiddisch kommer vi tyvärr aldrig få se.
Det är så overkligt och sorgligt att Jonas plötsligt har lämnat oss. Jag kommer sakna honom otroligt mycket. Vi har upplevt så mycket ihop och han lämnar ett enormt tomrum efter sig.”
Helen Ahlsson, producent och tidigare filmkonsulent på Filminstitutet:
”Ett minne från Umeå filmfestival 2005 – jag förundras över Jonas kortfilm Kalven och friheten. Är det på riktigt eller är det en fejkdokumentär? Fascineras över hur Jonas säregna stil och egensinniga humor utvecklas genom åren. Ständigt nyfiken med hög visuell spänst kring oss människor, inte sällan mitt i den norrländska sommarnatten. Jag får sen förmånen att följa tillblivelsen av både Sommarnatt och Den längsta dagen i rollen som filmkonsulent på Svenska Filminstitutet. Ansökningar fyllda av integritet, finurlighet och referenser till både litteratur- och konsthistorien. Samt vad vi som publik kanske mest kommer sakna: Jonas välskrivna sparsmakade dialog laddad med ömsinta dråpligheter kring hur det är att vara människa. En humor som balanserade så skickligt genom att vara både originell och varmt berörande på samma gång.
En stor historieberättare, trogen sin tematik och sitt Norrland har gått ur tiden alldeles för tidigt – mitt i steget.”
Jonas Selberg Augustséns filmer finns att se på olika strömningstjänster till exempel på Draken Film och TriArt Play. På SVT Play kan man just nu se Den längsta dagen från 2020 (till och med 28 januari 2025).
På Svensk Filmdatabas hittar du hela hans filmografi: Jonas Selberg Augustsén – SFdb (svenskfilmdatabas.se)